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Forschungsgebiete und Projekte in der Abteilung Mobilfunksysteme

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laufend 5G Netmobil
Neue Entwicklungen bei den Kommunikationssystemen ermöglichen eine Vernetzung der Fahrzeuge mit extrem geringen Reaktionszeiten. Dies bezeichnet man als taktile Kommunikation. Für das vernetzte Fahren ermöglicht die taktile Kommunikation kooperative Fahrmanöver in komplett koordinierter Fahrweise. Projekt Link [Mehr]
Bearbeiter: Martin Jacob, Marcos Liso
Das BERTA Projekt hat eine Laufzeit von drei Jahren und wird in Kooperation mit dem Institut für Erdmessung (IfE) und dem Geodätischen Institut (GI) der Leibniz Universität Hannover durchgeführt.  Das Projekt soll einen wesentlichen Beitrag zur Beschreibung und Korrektur der Mehrwege- und Diffraktionseffekte auf GNSS-Referenzstationen liefern und zum Verständnis der GNSS-Signalausbreitung in der Umgebung der Empfangsantenne beitragen. [Mehr]
abgeschlossen CellCar
Bearbeiter: Jörg Nuckelt, Johannes Baumgarten, Andreas Möller, Nils Dreyer
The main objective of the CellCar project is to bring the best from combining IEEE 802.11p and LTE (Long Term Evolution) standards for the wireless vehicular environment. The fact that 802.11p is infrastructure-less and LTE is infrastructure-based is very exciting both in terms of opportunities and challenges.  [Mehr]
abgeschlossen COST IC 1004
Bearbeiter: Thomas Jansen, Jörg Nuckelt, Dennis M. Rose, Johannes Baumgarten, Sören Hahn, Andreas Möller
IC1004 is a COST Action on Cooperative Radio Communications for Green Smart Environments and belongs to the ICT Domain. This Action addresses research issues in the field of cooperative radio communications to make our society cleaner, safer, and more energy efficient. [Mehr]
Bearbeiter: Thomas Jansen, Dennis M. Rose, Johannes Baumgarten

The objective of the GreenNets project is to tackle the energy consumption challenge for cellular radio networks and enable the introduction on the market of advanced tools and software platforms to assist operators in enhancing energy efficiency of their current and future network deployments.

http://www.greennets.eu/ [Mehr]
Bearbeiter: Ke Guan
As a widely acknowledged efficient and green transport model, rail traffic is highly expected to evolve into a new era of “smart rail mobility” where infrastructure, trains, and travelers will be interconnected to achieve optimized mobility, higher safety, and lower costs. Therefore, a seamless high-data rate wireless connectivity and up to dozens of GHz bandwidth are required. Such a huge bandwidth requirement motivates the exploration of the underutilized millimeter (mm) and sub-mm wave bands. [Mehr]
Bearbeiter: Dennis M. Rose, Bile Peng, Sebastian Rey

iBROW
is a Horizon 2020 project to develop a novel, energy-efficient and compact ultra-broadband short-range wireless communication transceiver technology, seamlessly interfaced with optical fibre networks and capable of addressing envisaged future network needs. Predictions indicate that short-range wireless data-rates of tens of Gbps will be required by 2020, and currently available wireless technology cannot support these demands despite significant progress in spectrally efficient techniques. The frequency spectrum currently in use is not expected to be suitable to accommodate these future data-rate requirements, and therefore there is a need to embrace higher frequency bands, namely in the mm-wave and THz bands, above 60 GHz and up to 1 THz. http://ibrow-project.eu/ [Mehr]
Bearbeiter: Martin Jacob, Sebastian Priebe, Sebastian Rey
Das IfN arbeitet aktiv an der Entwicklung des neuen IEEE 802.11ad WLAN-Standards mit. Dieser Standard wird das weltweit verfügbare 60 GHz Frequenzband nutzen und soll drahtlose Datenübertragung mit Geschwindigkeiten von mindestens 1 Gbit/s ermöglichen. Im Rahmen der Standardisierungsarbeit entwickelt das IfN Funkkanalmodelle zur Evaluierung der Leistungsfähigkeit zukünftiger WLAN-Systeme. Im Vordergrund stehen dabei dynamische Modell, die den Einfluss von Personen auf den Übertragungskanal beschreiben. Darüber hinaus hält das IfN den Vorsitz der IEEE 802.15 THz Interest Group, die es sich zur Aufgabe gemacht, den bisher für Kommuniation ungenutzten THz-Frequenzbereich zu erschließen. [Mehr]
Bearbeiter: Nils Dreyer
Kanalmodelle bilden eine wichtige Grundlage für einen realistischen Austausch von Nachrichten in Simulationen. In diesem Projekt werden in Zusammenarbeit mit dem C2C Communication Consortium aktuelle Modelle aus Publikationen für einen Einsatz in der Simulation der Fahrzeugkommunikation auf 5.9 GHz validiert und für eine Anwendung aufbereitet. [Mehr]
Für autonom fliegende Drohnen gibt es eine Vielzahl an Anwendungsmöglichkeiten wie zum Beispiel in der Auslieferung, im Agrarsektor, bei der Sicherheitsüberwachung und vielem mehr. Dabei wird in den meisten Fällen eine drahtlose Kommunikation benötigt. In diesem Projekt wird die Möglichkeit untersucht, das bestehende Mobilfunknetz für diese Aufgabe zu nutzen. [Mehr]
Bearbeiter: Dennis M. Rose, Johannes Baumgarten, Sören Hahn, Nils Dreyer

The SEMAFOUR project will design and develop a unified self-management system, which enables the network operators to holistically manage and operate their complex heterogeneous mobile networks. The ultimate goal is to create a management system that enables an enhanced quality of user experience, improved network performance, improved manageability, and reduced operational costs. http://fp7-semafour.eu/ [Mehr]
Bearbeiter: Johannes Eckhardt
The saturation of wireless spectrum access is leading to innovations in areas such as spectrum resource usage. It is widely thought however that the low hanging fruits of innovation for wireless communication are all but exploited with only marginal gains possible. For a real step change towards the coveted 1 Tbps wireless transmission, new areas of the spectrum must be utilized. Recent breakthroughs in terahertz systems are overturning the “Terahertz gap” stigma associated with the previously difficult to access spectrum. With the emergence of viable THz communications systems on the horizon, it is crucial to develop a technology roadmap for THz communication for beyond the 5G timeframe. [Mehr]
abgeschlossen TERAPAN
Bearbeiter: Sebastian Rey
Ziel des vom Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) finanzierten Projektes TERAPAN ist die Demonstration einer adaptiven Punkt-zu-Punkt THz-Datenübertragung bei 300 GHz mit Datenraten von bis zu 100 Gbit/s über Distanzen von bis zu 10m. www.terapan.de [Mehr]
Bearbeiter: Nils Dreyer
In diesem Projekt werden Vorschläge zur Funknetzplanung für das Behördenfunknetz TETRA erarbeiten. [Mehr]
Bearbeiter: Sebastian Rey, Bo Kum Jung
ThoR is a joint EU-Japan project to provide technical solutions for the data networks beyond 5G based on 300 GHz RF wireless links. [Mehr]
Bearbeiter: Ratna Indrawijaya
Nanotechnology enables the creation of nanoscale components, which are able to perform simple specific tasks like computing, data storing, sensing and actuation. Based on these components very small devices – so-called nano-devices – can be constructed and used to build small nano sensor networks with applications in bio-medicine and eHealth. Communication among the devices will be wireless. Due to the small size of these devices the carrier frequency has to be at several THz. [Mehr]